måndag 17 juli 2017

I vattnets spegel


Vad bryr jag mig om smärtan
idag slog kaprifolen ut i blom här hemma
Vad bryr jag mig om ångest
jag låter mig berusas av bofinkens stämma
Ja, vad bryr jag mig om hatet
när jag vandrar genom sommarens lundar
För säg vad bryr sig väl ögonblicket
om det som bortom horisonten stundar ?

Säg vad betyder väl människors trätande
när jag ser himmelens moln i vattnets spegel
Då fylls jag utav en inre kraft så stark
att den spränger varje lås, boja och regel
Vad bryr jag mig väl om vinster i pengar
då rådjuret möter blicken genom kamerans lins
Då fylls jag ju utav en gränslös tacksamhet
  bara över att jag andas, lever och finns

Vad bryr jag mig om imorgon
ikväll såg jag solen gå ner i purpur och rött
Vad bryr jag mig om gråten
när kängorna trampar stigarna jag har nött
Ja säg, vad betyder väl vemodet
när livet finns att skåda varthän jag går
och då allt det där tunga som världen ger
blir till luft och damm i mina sökarspår

Säg vad betyder väl människans trätande
när jag ser himmelens reflektion i vattnets spegel....?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar