fredag 21 juli 2017

I björkens stam.

Jag kan se min själs avtryck i björkens stam
en brokig väv i svart, vitt och grått
Avskilda små fragment och större sjok -
eviga avtryck från dagarna som gått
Jag kan se min egen livsvandring i viltstigen
krokig , vindlande men alltid med tro
Miljoner av steg genom tidens gång
med hopp om att kunna få växa och gro
Jag kan känna min egen längtan
när jag ser fågelstrecken vända söderut igen
Denna namnlösa längtan i mitt bröst
som blev min drivkraft för så länge sen

Till det här är jag skapad
det är vad jag är sprungen ur
Det finns en reflektion av mig
i varje blomma, träd och djur

Jag kan finna min egen styrka i vårbäcken
en virvlande, otyglad kraft ingen styr
Att bara iaktta den en stund minner mig
om att alltid kämpa när en ny dag gryr
Jag kan höra min egen röst i vindens sus
ömsom en viskning, ömsom ren och klar
En sprucken, hes stämma i tiden
som sent i livet, så fann tonerna som bar
Jag kan känna min egen lycka gestaltas
i morgonsolens strålar över en sommaräng
En lycka given utan att kunna köpas
som reflekterar värme över själens terräng

Till det här är jag skapad
det här är vad jag är sprungen ur
Det finns en reflektion av mig
i varje blomma, träd och djur





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar